Wspieranie odporności organizmu probiotykami

Wspieranie odporności organizmu probiotykami

W skład układu immunologicznego wchodzi wiele narządów, w których powstają komórki odpornościowe. Należą do nich grasica, śledziona, szpik kostny, węzły chłonne, migdałki oraz duże ilości tkanki limfoidalnej w jelicie cienkim. Dlatego największa liczba limfocytów jest w jelitach. Można rozróżnić tu grudki chłonne, będące wzdłuż jelita oraz grudki limfatyczne skupione, które znajdują się głównie na końcu jelita. Ich zadaniem jest rozpoznanie szkodliwych antygenów chorobowych, jakie pojawią się w jelicie oraz ich eliminacja. Jednocześnie nie niszczą one bakterii pozytywnych. Aby poprawić kondycję mikroflory i oraz działanie układu odpornościowego można stosować probiotyki. Osłabiają one rozwój patogenów przez wytwarzanie substancji niszczących. Utrudniają również przyleganie patogenów do ścian jelita i przyspieszają produkcję przeciwciał w organizmie. Probiotyki są zawarte w nabiale, szczególnie w jogurtach, kefirach, mlekach, serach i twarogach. Ważne, aby zawarte były żywe kultury bakterii a taka informacja powinna być zawarta na etykiecie. Inne produkty zawierające probiotyki to: kiszone ogórki i kapusta, cytrusy, ocet winny oraz jabłka. Gotowe specyfiki są do nabycia w aptekach. Spożywanie probiotyków jest ważne szczególnie przy antybiotykoterapii, spożywaniu dużych ilości alkoholu, nieprawidłowej diecie, przy dużym narażeniu na stres i zmęczenie, po uszkodzeniu śluzówki jelita.